Kategorier
Artikler

Regeringen skal hjælpe nu. Ellers vil pengene være spildte

Med mindre regeringen lytter til flyselskabernes nødråb, så kan de milliarder, der allerede er givet til luftfarten være spildte, og dermed har de ansatte, virksomhederne og Danmark alle tabt. De hjælpepakker regeringen har tilbudt flyselskaberne, har med undtagelse af en lånegaranti til SAS, været hjælpepakker rettet mod det gængse arbejdsmarked. Hvis ikke regeringen træder til med specielt tilpassede hjælpepakker til luftfart, så forudser vi flere selskaber vil gå konkurs. De selskaber der måtte overleve, vil være tynget af uoverskuelig gæld og masseopsigelser. Vi frygter at det vil føre til forringede løn- og arbejdsvilkår samt varigt tab af arbejdspladser.

Flyselskaberne taber penge i et omfang, der nærmest er ufatteligt. Minimale, eller ingen, indtægter er virkeligheden for samtlige danske flyselskaber. Samtidig kæmper flyselskaberne for at kunne betale de regninger, som stadig kommer ind. Selvom flyene står på jorden er udgifterne stort set de samme som normalt. Der skal stadig betales af på lån, eller af leasing for flyene. Den daglig vedligeholdelse af flyene er der fortsat, og der er store udgifter til opbevaring af flyene. I det netop offentliggjorte kvartalsregnskab, fortalte SAS således at de har tabt enorme 2,7 milliarder kroner i månederne februar-april.

Ikke nok med, at næsten alle flyene står på jorden, så kan flyselskaberne tilmed se frem til en langsom opstart, hvor der fortsat vil være store tab til følge. I det første lange stykke tid, vil der ikke være så mange passagerer ombord, samtidig med at udgifterne er tilbage på samme niveau som de var før corona-krisen. En hård udfasning af hjælpepakkerne vil derfor være katastrofale og ødelæggende for flyselskaberne og deres mange tusinde medarbejdere. En af måderne at hjælpe flyselskaberne på, kunne derfor være hjælpepakker der er tilpasset luftfart samt rejsebranchen, og som gradvist bliver nedjusteret i takt med at passagerne vender tilbage. Det mener vi vil bevare mange danske arbejdspladser i luftfarten, som er helt uden skyld i den nuværende situation.

Nogle vil mene, at det er en risiko flyselskaberne selv bør håndtere. Andre vil mene, at regeringen holder flyselskaberne fanget i et politisk spil som virker dybt bekymrende. Hvis ikke regeringen træder til frygter vi flere konkurser i branchen, og penge som allerede er givet i form af hjælpepakker, er tabt for altid, og tusinder af danske arbejdspladser forsvinder.

Kategorier
Artikler

Manglende grænseåbninger dræber dansk luftfart og koster flere tusinde jobs

Man kan undre sig over, hvad der ligger bag regeringens meget begrænsede og forsigtige grænseåbninger? Er det sundhedsmæssige overvejelser om potentiel smittefare, eller er det et halvhjertet forsøg på et “quick-fix” af dansk turisme, eller noget helt tredje? Logikken synes at mangle for mange, og bestemt også for de mange tusinde ansatte i den danske luftfart.

Hvor var Søren Brostrøm og Kåre Mølbak?

Fredag eftermiddag kl. 14 satte mange danskere sig til rette for at følge Statsministerens pressemøde. De fleste danskere havde en forventning om, at de nu kunne se frem til positivt nyt omkring årets sommerferie, men de fik sig en slem skuffelse. Mange sad tilbage med en underlig følelse af, at det var Statsministeren mavefornemmelse, som tvang danskerne hjemme, mere end det var faktuelle tal fra sundhedsmyndighederne. 

Flere danske sundhedseksperter siger, at det ikke vil være at gamble med smitten, hvis man åbnede yderligere op til nøje udvalgte lande. Eksempelvis udtaler Troels Scheel, lektor i mikrobiologi ved Københavns Universitet til TV2, ”at det ud fra et sundhedsfagligt perspektiv ikke vil være uforsvarligt at åbne grænserne til lande, der har samme eller lavere antal smittede per indbygger sammenlignet med Danmark.

Feriedestinationer har lavere corona-smitte end Danmark 

Kigger man på mange af danskerne foretrukne sommerferie-destinationer; Mallorca, Grækenland, Cypern og Kroatien, ses et lavere antal smittede per indbygger, end man ser i Danmark. Dykker man ned i tallene fra Grækenland og Island, kan man se, at der er mere end 18 gange så mange smittede per million indbygger i Island som i Grækenland.

Ud fra tallene, og hvordan flere eksperter udtaler sig, kan vi ikke se meningen med at åbne til Island men ikke til Grækenland, Mallorca, Cypern eller Kroatien. Derfor tolker vi, at regeringens politik ikke baseres på de sundhedsfaglige overvejelser.

Dansk luftfart har brug for handlingen nu

Fra d. 15. juni kan danskerne igen, næsten frit, rejse til Norge, Island og Tyskland. Der er dog stadig restriktioner i forhold til at besøge større byer på over 750.000 indbyggere. Det er en god start på en grænseåbning, og måske også det rigtige sted at starte. Man kan langsomt følge udviklingen i forhold til smittede personer både her i landet og i de pågældende lande.

Vi undrer os dog over, at der skal gå yderligere to en halv måned, før der igen foretages yderligere grænseåbninger. Burde det ikke ske løbende? Måske med et par ugers mellemrum? Vi kan ikke rigtig se et godt argument for, at der skal gå så lang tid, når så mange danske arbejdspladser afhænger af åbne grænser.

Vi opfordrer regeringen til, at tænke på, hvad der giver mening i forhold til sundhed og potentiel smittefare, frem for at udelukkende at lave et ”quickfix” for dansk turisme. Vi mener at regeringen skal gentænke grænseåbningerne, så det ikke resulterer i et blodbad for dansk luftfart og den danske rejsebranche

Kategorier
Artikler

Kære Statsminister, Åbn grænserne nu

Efter lang tid, hvor flyene har stået på jorden, og hvor mange har været hjemsendt med en nedgang i lønnen, kan vi nu se, at vores danske arbejdspladser forsvinder.

Langt de fleste, af os ansatte i danske flyselskaber, havde forventet, at en større åbning af grænserne snart kunne begynde.

Desværre kunne vi konstatere, at vores Statsminister Mette Frederiksen ikke delte den tanke. I stedet valgte hun, at holde langt de fleste grænser lukkede. Endda med store begrænsninger og i meget lang tid endnu.

Vi er enige i, at det var godt at stoppe op og “råbe vagt i gevær”, da smitten nåede Danmark. På den måde kunne vi begrænse smitten og smittede patienter kunne håndteres fornuftigt i vores sundhedssystem. Det gik heldigvis godt, takket være vores alles store samfundsind, og samfundet kunne langsomt begynde at åbne op.

På trods af den øgende genåbning, er smitten på kraftig retur i Danmark, og det er dejligt, at hverdagen vender tilbage for mange. Men hvad med dansk luftfart? Her er hverdagen langt fra vendt tilbage, og det berører rigtig mange af os i der arbejder i danske flyselskaber.

Er du som rejsende bekendt med, hvor mange danske virksomheder, og medarbejdere, som er beskæftiget inden for luftfart og rejsebranchen?

Rejser en dansk familie til eksempelvis Grækenland, betyder det, at de oftest bestiller en pakkerejse hos et dansk charterselskab. Herefter går de igennem en dansk lufthavn, hvor de bruger penge på mad, tax-free mv. Herefter sætter de sig ind i et dansk fly, som er vedligeholdt af danske mekanikere og bemandet med dansk personale. Inden da har medarbejdere, på et dansk kontrolcenter for flyselskabet, sørget for tilladelser, planlægning og lign. Efter dette spiser familien et måltid mad ombord, som er tilberedt lokalt i Danmark.

Sådan er det bare ikke nu, og gør vi ikke noget, er der ingen garanti for, at det bliver sådan fremover.

Hvis grænserne ikke åbnes yderligere, og måske ikke er fuldt åbne, før vi er inde i vintersæsonen, så vil danske selskaber gå konkurs. I bedste fald overlever nogle få, men tusindvis af danske arbejdsplader er tabt nu og for altid.

Vi kan være sikre på, at udenlandske selskaber vil bruge det som en mulighed for at komme ind på det danske marked. Desværre tilbyder de ikke samme gode danske arbejdes- og lønvilkår, og deler ikke danske selskabers ønske om en grønnere luftfart og rejsebranche.

Næste gang du skal ud af rejse, kan det derfor nemt være, at du ikke kan tale med personalet ombord, medmindre du taler rigtig godt engelsk eller østeuropæisk. Flyene, maden og personalet kommer fra et andet land end Danmark. Personalet ombord, arbejder under forhold som vi ikke accepterer i Danmark. De har dog ikke andre valg, fordi de forsørger deres familie i hjemlandet. Den familie, som de kun kan se få dage om måneden, da de tvinges til at holde fri, når de er overnatter på hoteller i udlandet.

Er det prisen værd? Det mener vi ikke !

Lad os stå sammen, og få åbnet grænserne til lande, der har lige så godt styr på corona, som vi har i Danmark. Vi skal åbne med fornuft for potentiel smittespredning, men også med tanke for den danske arbejdspladser.

Lad os få turismen tilbage til Danmark. Lad os få danskerne på ferie i udlandet. Lad os have respekt for corona, men lad os også tage ansvar for bevaring af danske arbejdspladser. Det ene udelukker ikke det andet.

Vi er ansatte i danske flyselskaber, og vi er stolte af hinanden. Men om lidt er vi der måske ikke mere, med mindre der handles nu.

Kategorier
Artikler

Hvorfor “Bevar Dansk Luftfart” ?

Vi er kabinepersonalet i Danmark. Vi har valgt at starte “Bevar Dansk Luftfart” for at kunne belyse den situation dansk luftfart netop nu befinder sig i.

Det handler ikke kun om danske stewardesser og stewarder. Det handler om hele branchen. Både de folk som du ser når du rejser ud i verdenen – men især de som arbejder bag kulisserne. 

Det handler om danske arbejdspladser. Det handler om skatteindtægter til Danmark. Det handler om en kultur som er ved at forsvinde. Den danske charterferie forsvinder hvis ikke vi gør noget.

Vi vil derfor bede om din hjælp ! Del vores budskab. Vi skal have sat fokus på hvad der er fup og hvad der er fakta i forhold til grænselukningerne.

Vi ønsker at få åbnet grænserne hurtigere. Vi ønsker at der er fokus på hvad som giver mening og hvad som skaber mere skade en gavn.

Følg os og bliv opdateret omkring hvad der sker. Følg os for at støtte os. Vi kan ikke se til at regeringen giver en hjælpende hånd til udenlandske flyselskaber før regeringen hjælper i egen fold – danske flyselskaber og dansk luftfart.

Vi er kabinepersonalet i Danmark – Men det er vi måske ikke ret meget længere.